انواع تورهای ماهیگیری

تورهای ماهیگیری بیشترین نقش را در صید ماهی ایفا میکنند.انواع گوناگونی از تورهای ماهیگیری وجود دارد که نحوه استفاده و طرح های متفاوتی دارند. بسته به اینکه چه روشی برای صید ماهی در نظرگرفته میشود ، لوازم ماهیگیری متفاوت اند.
اجزای تشکیل دهنده تورهای ماهیگیری
تورهای مدرن ماهیگیری معمولا از الیاف ترکیبی ساخته شده اند . مانند الیاف پلی استر مانند نایلون که در تورهای آبشاری استفاده میشود.
رشته ها پلیمری به هم چسبیده یا بافته شده برای تورهای ایستاده و تورهای ترال (کیسه ای) استفاده میشوند.در لبه بالایی، تورها یک خط شناور یا خط چوب پنبه دارند.چوب پنبه های شناور به لبه تور متصل میشوند تا لبه تور را روی آب نگه دارند و قسمت پایین تور با فلوت لاین محکم شده است.
فلوت ها به قسمت زیرین متصل میشوند تا تور بتواند در آب معلق بماند. شناورها (sinkers) ساخته شده از سرب یا مواد دیگری هستند و به لبه پایینی تور متصل میشوند.نوع و تعداد آنها به این بستگی دارد که تور به چه صورت مورد استفاده قرار میگیرد.
انواع تورهای ماهیگیری:
- تورهای آبشاری یا پرتابی :
تورهای پرتابی به صورت پنل های افقی درون آب قرار میگیرند و درون آب معلق هستند.اندازه شبکه این تورها ، نوع ماهی که قرار است صید شود را تعیین میکند. ماهی های کوچک میتوانند از این تورها عبور کنند ومعمولا از آنها برای صید در رودخانه ها و آبهای ساحلی استفاده میشود.
تورهای حلزونی یا شناور در بعضی از حوزه های آبی مانند آبهای آزاد برای صید کوسه های گرمسیری و ماهی های تن استفاده میشوند.
- تورهای ایستاده :
نوعی دیگری از تورها ، تورهای ایستاده هستند که در کف دریا قرار میگیرند .این تورها معمولا به یک شناور در سطح آب متصل اند و سپس به زیرآب فرستاده میشوند.معمولا از این تورها برای صید ماهی قزل آلا استفاده می شود.
- تورهای ترال :
ترال یکی ازمعمول ترین روشهای ماهیگیری در جهان است .ترال با روشهای دیگر ماهیگیری متفاوت است و تورهای ماهیگیری در این روش به صورت قیفی شکل تا عمق 1600 متری آب فرومیروند.
طراحی این تورها پیچیده است و کاربردهای متفاوتی دارند.ترال معمولا برای صید تجاری مورد استفاده قرار میگیرد اما نمونه گیری های علمی و تحقیقاتی هم از موارد دیگر استفاده ترال هستند.
ترال برای صید ماهی تن ،ماهی ماکرل و ماهیان کف مانند ماهی مرکب و همچنین ماهیان صخره ای کاربرد دارد.
- تورهای کیسه ای:
تورهای کیسه ای دو بال بلند دارند که قسمت مرکزی تور را نگه میدارد.طناب ها تور را میکشند و انرا در عمق آب پهن میکنند.اساس کار تور کیسه ای براین است که جلوی ماهی ها را بگیرد وآنها را جمع کند.
از این نوع تور برای صید قزل آلا ، ماهی کفال ،ماهی سفید ،ماهی سالمون ، ماهی خیاط و ماهی سیم استفاده میشود.
تور در اطراف ماهی ها میپیچد و آنها را صید میکند.معمولا در جایی که تعداد ماهیان زیاد است این تور برای صید استفاده میشود.

 

خواندن 5805 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
توربافان

توربافان بعنوان یکی از پرسابقه ترین گروه ها در صنعت تولید تورهای ایمنی ، ورزشی و قفس پرورش ماهی کشور و دارای اعتبار بالا در داخل و خارج از کشور تلاش می کند تا مناسبترین تولیدات و خدمات را در بهترین سطح در حوزه فعالیت خود ارائه دهد.

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

درباره توربافان

از اينکه جامعه، توربافان را به‌عنوان شرکتی معتبر، استقبال‌کننده از تغيير و تحول، چابک، پويا، کارآفرين و ارزش‌گذار به حقوق اجتماعی می‌شناسد به‌خود می‌باليم.

تماس با توربافان

آدرس ما

  • تهران،جاده ساوه، سه راه آدران، شهرک صنعتی پاسارگاد(کاظم آباد)، خیابان کمیل، کوچه صنعت سوم، پلاک 17
  • 021-56133414
  • 021-56575518
  • 09123341435 - 09365888224